Skift til hovednavigasjon Skift til sidenavigasjon Skift til hovedinnhold All 3M.com Site Map

HISTORISK TIDSLINJE


Post-it® Notatblokker

I over 40 år har Post-it® Varemerket hjulpet folk å bli mer produktive, kommunisere bedre og uttrykke seg på en rekke kreative måter.

Til tross for at disse produktene har blitt så universelle, var dette ikke gitt fra begynnelsen av. Når vi ser tilbake på starten av fenomenet Canary Yellow™, minner det oss på en viktig lærdom: hardt arbeid kan være like viktig som inspirasjon når det handler om å bringe frem en idé.

SLIK BEGYNTE DET HELE:

Fra oppdagelsen …

Dr. Spencer Silver, en 3M vitenskapsmann, drev flittig og forsket på klebemidler i laboratoriet. I prosessen oppdaget han noe særegent: et klebemiddel som ble sittende lett fast på en overflate, men som ikke limte seg godt fast i den.

«Det var en del av jobben min som forsker å utvikle nye klebemidler, og

på den tiden ønsket vi å utvikle kraftigere, sterkere og tøffere klebemidler», sa Silver. «Dette var ingen av delene.»


Hva Silver oppdaget var noe som kalles mikrokuler som beholder sin klebrighet, men med en «fjernbar egenskap», slik at de lett kan fjernes fra overflater de er festet til.

Forkynne budskapet

Silver slet i flere år med å finne en måte som oppfinnelsen hans kunne brukes på. Men han gikk ikke av veien for å fremheve verdien av skaperverket sitt til kolleger.

«Jeg ble kalt Mr. Utholdenhet fordi jeg ikke ville gi opp.»

Samtidig var Art Fry, en annen 3M vitenskapsmann, frustrert. Hver onsdag kveld, mens han var på øving med kirkekoret sitt, brukte han små papirlapper til å markere salmene de skulle synge i den neste gudstjenesten. Da søndagen kom, hadde alle lappene falt ut av salmeboken.

Han trengte et bokmerke som kunne sitte fast på papiret uten å skade sidene.


… Til Eureka!

Ved å tenke tilbake på et seminar han hadde deltatt på om Silvers mikrokuler, fikk han det han nå kaller sitt eureka-øyeblikk. «Et slikt øyeblikk hvor man kjenner adrenalinet pumpe.» 1

Sammen med Silver begynte de å utvikle et produkt. Da de merket at de skrev beskjeder på sine nye notater for å kommunisere på kontoret, innså de det fulle potensialet til idéen.

«Jeg tenkte at det vi har her er ikke bare et bokmerke», sa Fry. «Det er en helt ny måte å kommunisere på.»


Prøv det, og du vil like det

Fry besluttet å teste produktet på 3Ms hovedkontor.

Fry delte ut de nye klebrige notatblokkene til hele bedriften. Ansatte elsket dem.


3M lanserte først produktet i fire byer under navnet Press 'n Peel med blandede resultater.

The Boise Blitz

Markedsførerne besluttet å distribuere produktet direkte til forbrukere. Den massive utprøvingen – kjent som «the Boise Blitz» på grunn av lanseringen i Boise, Idaho – ble en enorm suksess. Nitti prosent av de som prøvde produktet sa de ville kjøpe det.

1980
til
1986

En stjerne er født

Notatblokkene spredde seg «som et virus», sa Fry. «Det fungerte alltid som et selvreklamerende produkt fordi kunder klistret lappene på dokumenter som de sendte til andre, noe som gjorde mottakeren nysgjerrig. De ville se på den, ta den av og leke med den, og deretter gå ut og kjøpe en blokk til seg selv.»

Silver sa at i likhet med mange andre banebrytende innovasjoner, var deres et produkt som ingen trodde de trengte før de gjorde det.


Gult er kult

Den 6. april lanserte Silver og Fry sin ukjente helt i amerikanske butikker under navnet Post-it® Notatblokker.



Dens nå ikoniske farge Canary Yellow™ ble helt tilfeldig valgt – i laboratoriet ved siden av var det bare gult papir til overs.




Lee Iacocca og andre ledere fra Fortune 500-listen skrev for å fortelle at de likte dem veldig godt. Post-it® Notatblokker blir introdusert i Canada og Europa.

Å fremheve storhet

Fry ble hedret med selskapets øverste tekniske tittel, corporate researcher. «Min største belønning», sa han, «er å se at så mange mennesker bruker og setter pris på produktet mitt.»

Post-it® Markører ble innført som en ny måte å organisere på med fargekoding, arkivering og indeksering.

1987
til
1996

Utholdenhet



Post-it® Notatblokker feiret sitt 10-årsjubileum og ble omtalt på mange lister som ett av de beste forbrukerproduktene dette tiåret.


Post-it® Flippoverark ble introdusert. Siden den gang har aldri idémyldring vært det samme.

Spencer Silver, medstifter av Post-it® Notatblokker, pensjonerte seg etter 28 år i 3M, med mer enn 22 amerikanske patenter i sitt navn.

Både Silver og Fry avsluttet sine karrierer i 3M etter å ha vunnet de høyeste utmerkelser for forskning, samt en rekke priser innen ingeniørfaget internasjonalt.

1997
til
2003

Post-it® Merkevaren til Hollywood

Hovedpersonene i filmen «Romy and Michele’s High School Reunion» hevder at de oppfant Post-it® Notatblokker etter at de var ferdige på videregående.



En arbeidsplass-studie viste at en gjennomsnittlig ansatt mottar nå 11 beskjeder på Post-it® Notatblokker hver dag.


Post-it® Notatblokker selges i mer enn 100 land. Det nå berømte Post-it® Klebemidlet brukes fortsatt på mange 3M-produkter.

Sticky Situations

Post-it® Super Sticky Klistrelapper ble introdusert med et sterkere klebemiddel som fester seg bedre på vertikale og ru overflater.

I en episode av «Sex og Singelliv», slo Carries kjæreste opp med henne på en Post-it® Lapp.

Etter å ha blitt introdusert fikk Post-it® Markør og merkepenn god omtale fra studenter fordi det var en kombinert markeringspenn og Post-it® Markør-dispenser.

2004
til
i dag

Stuck On You

Post-it® Notatblokker feirer sitt 25-årsjubileum.

I sesongavslutningen av «Greys Anatomy» skrev Meredith Grey og Derek Shepherd ekteskapsløftene sine på Post-it® Notatlapper.

Å gjøre det stort

Talkshow-verten Oprah Winfrey inkluderte Post-it® Markør og merkepenn i episoden «Face Behind the Name». 3M produktdesigner David Windorski tok imot applaus på showet.

Alle Post-it® Super Sticky Klistrelapper lages nå med et plantebasert klebemiddel (67 % plantebasert klebemiddel, vektbasert).


Post-it® Varemerket inngikk samarbeid med Evernote, dataprogrammet for organisatorisk notatskriving. Ved bruk av kameraet på en smarttelefon kan du nå knipse, lagre og dele dine Post-it® Lapper, i tillegg til å lage automatiske tags, påminnelser og notatbøker. Med Evernote har du alltid Post-it® Lappene dine for hånden – digitalisert, kategorisert og organisert akkurat slik du vil ha dem.


The World Takes Note

Post-it® Notatblokker er nå tilgjengelig i mer enn 150 land. Til sammen finnes det mer enn 4000 Post-it® Produkter.

Etter å ha sett Post-it® Notatblokker i filmer, populærkultur og hverdagen til millioner av mennesker, er Silver helt imponert. «Det faktum at det bare har eksplodert som et produkt er mer enn jeg noensinne kunne ha håpet på.»

1 CNN nettutgave. Torsdag den 4. april 2013
Evernote er et varemerke som tilhører Evernote Corporation
3M, Post-it og fargen Canary Yellow™ er varemerker som tilhører 3M. © 3M 2014