Skift til hovednavigasjon Skift til sidenavigasjon Skift til hovedinnhold All 3M.com Site Map

3M Night Vision solfilm sparer energi og forbedrer utsikten fra skyskraper i L.A.

23/09/2012

Tilbake til: Kundereferanser

Den 62 etasjer høye bygningen AON Center ruver stolt over Los Angeles og er en av verdens høye bygninger. Den ble bygget i 1974 og består av vinduer fra nederst til øverst. For å begrense varmeopptaket og refleks fikk bygningen montert vindusfilm på alle vinduer sist på 1980 tallet. Filmen reduserte energiforbruket, men hadde en feil - over tide fikk den et lilla skjær. Nesten tyve år senere var AON Center klar til et nytt ansiktsløft.

Operations Manager David Thompson ønsket å øke bygningens energieffektivitet ved å utnytte det nyeste av energispareteknologi. To konkurrerende forhandlere av vindusfilm ble invitert til å delta i en uformel kvalitetstest. Harry Stallmach, eier av ADEC, Inc., en autorisert 3M forhandler av vindusfilm og en konkurrent, fikk hver tildelt et testareal hvor de monterte vindusfilm. Bygningsingeniører målte deretter temperaturene jevnligt over en periode på to måneder.

"3M Vindusfilm klarte seg bedre enn konkurrerende vindusfilm i både energieffektivitet og pris," sier Thompson. "I tillegg ønsket vår Avd. for Vann og Strøm en vindusfilm med høy lystransmission. 3M Night Vision solfilm kunne tilby dette i tillegg til de energisparende egenskapene."

"Ofte er vindusfilm med stor varmeavvisning og reduksjon av blending så reflekterende at den er vanskelig å se igjennom, spesielt om natten," sier Stallmach. "3M Night Vision solfilm blokerer solvarme opp til 59%, UV-stråler opp til 99% og reduserer refleks med 72%. Dette gjør den til en av de aller beste vindusfilmene i bransjen. Og takke være filmens lave refleksfaktor har vi en flott utsikt over L.A. Dette er viktig når man er i L.A." Den samme teknologien som nedtoner blendingen gjør også 3M Night Vision solfilm farge-stabil over tid.

Resultatene

Foreløpige resultater tyder på at AON Center vil ha årlige energinnsparing på mere enn 1 million kroner. Thompson forventer derfor at prosjektomkostningene vil være nedbetalte på ca. to år. "Vi er nå i stand til å kjøle bygningen ved hjelp av luften ute i flere måneder om året enn før" sier han. "Og på de virkelig varme sommerdagene er vi i stand til at kjøre med mindre kjøling enn tidligere, noe som gir en vesentlig besparelse. Andre tilfredsstillende resultater er færre klager fra leietagere over inneklimaet. Videre får vi flere positive tilbakemeldinger om klarere utsikt - selv om natten." Mens kvaliteten og spesifikasjonene på vindusfilmen var det viktigste salgsargument, var Thompson også imponert over bistanden fra 3M. "3M tok oppgaven meget seriøst og ville være sikre på at vi fikk alle relevante detaljer om Night Vision solfilm. Faktisk møtte vi også vedkommende som hadde funnet opp teknologien. Dette var mye mere enn hva vi hadde forventet".

3M var forskjellen

Selv om kvaliteten og spesifikasjonene på vindusfilmen og forholdet til Stallmach var de primære grunnene til salget kom i boks, var Thompson overrasket over hvor seriøst 3M tok oppgaven. "3M ville være sikre på at vi fikk detaljer om produktet siden Night Vision solfilm var et nytt produkt. Faktisk møtte vi også vedkommende som hadde funnet opp teknologien. Det var mye mere enn hva vi hadde forventet".

 

Tilbake til: Kundereferanser