Skift til hovednavigasjon Skift til sidenavigasjon Skift til hovedinnhold All 3M.com Site Map
Company Information

Historie

Sammendrag

3M ble grunnlagt i 1902 i byen Two Harbors ved Lake Superior i Minnesota når fem forretningsmenn startet en gruve for å utnytte en mineralforekomst som skulle brukes i produksjon av slipehjul. Men mineralene viste seg å være av dårlig kvalitet, og det nystartede Minnesota Mining and Manufacturing Company flyttet snart til nabobyen Duluth i 1905 for å lage sandpapir i stedet.

Først etter flere problematiske år kunne selskapet produsere og markedsføre sandpapir av høy kvalitet. Nye investorer satset på på 3M, slik som Lucius Ordway som selskapet flyttet selskapet til St. Paul i 1910. Tekniske og forretningsmessige nyskapninger begynte å gi resultater, og i 1916 kunne selskapet for første gang dele ut utbytte – 6 cent per aksje.

  • Verdens første våt-sandpapir, som reduserte støvplagen i bilindustrien, ble utviklet tidlig på 1920-tallet.
  • Det andre store gjennombruddet kom i 1925 da Richard G. Drew – en ung laboratorieassistent – oppfant maskeringstapen. Dette var et betydelig skritt mot mangfold og den første av mange Scotch® trykkfølsomme taper.
  • I årene som fulgte resulterte tekniske fremskritt i Scotch® cellofantape for forsegling av kartonger, og snart ble det funnet hundrevis av andre bruksområder for tapen.
  • Tidlig på 1940-tallet var 3Ms virksomhet lagt om til forsvarsmateriell for krigen, og ble etterfulgt av nye produkter, som Scotclite™ refleksfolier for trafikksikkerhet, lydbånd, fiberforsterket selvklebende tape og offsetplater, som markerte starten på 3Ms engasjement i den grafiske industri.
  • I 1950-årene introduserte 3M Thermo-Fax™ kopieringsprosess, Scotchgard™ tekstilbekyttelse, videotape, Scotch-Brite® rengjøringsprodukter og flere nye elektromekaniske produkter.
  • Dry-silver mikrofilm ble introdusert på 1960-tallet, sammen med fotografiske produkter, selvkopierende papir, overheadprojektorer og i rask rekkefølge en mengde helse- og dentalprodukter.
  • Markedene ekspanderte ytterligere på 1970- og 1980-tallet til legemidler, radiologi, og energikontroll.
  • På 1980-tallet introduserte 3M Post-it® Notes som skapte en helt ny type produkter i markedet og forandret folks kommunikasjon- og organiseringsvaner for alltid.
  • På 1990-tallet passerte salget 15 milliarder dollar. 3M fortsatte å utvikle en lang rekke innovative produkter, som medisiner for immunforsvaret, lysforsterkende film for elektroniske displayer og fleksible kretser for bruk i blekkskrivere, mobiltelefoner og annet elektronisk utstyr.
  • I 2004 passerte salget 20 milliarder dollar, takket være en vekst skapt av innovative, nye produkter. Blant 3Ms siste oppfinnelser finner vi blant annet Post-it® Super Sticky Notes, Scotch® Transparent Duct Tape, optisk folie for LCD-skjermer og en ny familie av Scotch-Brite® rengjøringsprodukter som gir brukerne den rette skrubbekraft for en rekke rengjøringsjobber.

Nyttige linker